bigstockphoto_success_failure_road_sign_1967195

FILO (First In, Last Out)

Naslov predstavlja moju modifikaciju principa FIFO (First In, First Out) sa kojim verujem da se većina srela. Ukoliko se niste sreli sa ovim principom ranije, on ima široku primenu u ugostiteljstvu, ali i nekim drugim privrednim granama.

Sam princip obuhvata korišćenje (lako kvarljivih) proizvoda kojima je rok upotrebe bliži kraju ili isticanju u odnosu na proizvode kojima je rok upotrebe duži. Pošto ovo meni zvuči prilično komplikovano, ilustrovaću primerom:

Danas je petak, napravili smo dezert koji može da se sačuva 48 sati, jasno ćemo ga označiti sa nalepnicom na kojoj piše datum proizvodnje (današnji) i rok upotrebe (48 sati, od danas). Osim toga, stavićemo taj dezert ispred dezerta koji ćemo napraviti sutra, kako bi osigurali da prilikom prijema porudžbine dezert koji smo napravili danas bude iskorišćen pre dezerta koji ćemo napraviti sutra… Uf… Ovo je prilično konfuzno na papiru, ali je veoma jednostavno u praksi…

Ukratko, kakve veze ima ovaj princip sa naslovom teksta? Odgovor je – nikakve, barem ne očigledne.

Tokom boravka u Meksiku, konačno sam došao do pozicije koju većina nas željno isčekuje – pozicije menadžera.
„Konačno sam dobio svoj tim!“ – pomislih. Mojoj sreći nije bilo kraja, pošto sam poletnog i ambiciznog duha. Veoma brzo sam shvatio da stvari neće ići niti lako, niti kako sam zamislio.

Krenimo od početka, prva stvar i ujedno i jedna od najvažnijih – jezička barijera. Činjenica je da nisam znao španski (u medjuvremenu sam progovorio, koliko-toliko) te da su me gledali kao indijanca (igrom slučaja, većina lokalnog stanovništva su potomci indijanaca) koji je došao da „njima soli pamet“.

Drugo – došao sam sa nepune 23 godine, moja ekipa se u početku sastojala od dvojice momaka od 19 godina, dvojice momaka od 30tak godina, dvojice od 40tak. Moj direktni pretpostavljeni je imao 27 godina i bio je medju najmladjim, ako ne i najmladji menadžer restorana.
Tim se u medjuvremenu podmladio, tako da je trenutni sastav: dvojica momaka od 19, dvojica od 20tak i dvojica od 30tak. Ovim mi je u neku ruku olakšano da „rukovodim“ ekipom. Ipak, morao sam da im dokažem da postoji razlog zašto sam tu.

Treće – uspostavljanje autoriteta: Ovo je definitivno najveći izazov i svaki dan vodim bitku sa svojim timom oko ovoga, ali nailazim na sve manje i manje otpora i na sve više i više podrške. Upravo zbog ovoga mi je drago i verujem da radim dobru stvar.

Naime, bilo mi je jasno da svoj autoritet ne mogu da izgradim na osnovu hijerarhije, odnosno da princip „Uradićes to zato sto ti JA, KAO MENAŽDER, KAŽEM“ neće funkcionisati. Prvenstveno zato što su u pitanju Meksikanci, koji su nam po mentalitetu i temperamentu mnogo bliži nego što možemo zamisliti.
Osim ovoga, takodje imam problem sa autoritetom – neću poštovati nekoga zbog činjenice da je hijerarhijski iznad mene, iako ću raditi ono što od mene traži dokle god to ulazi u domen mog posla.
Ova bitna stavka – „ulazi u domen mog posla“, veoma brzo dolazi do izražaja ukoliko je nečiji autoritet izgradjen na osnovu činjenice da je hijerarhijski iznad mene jer ću odbijati (na to imam pravo, jer su moje dužnosti jasno definisane i činjenica da radim nešto van tih dužnosti je uglavnom moja dobra volja) da radim dodatne stvari koje ne ulaze u moj opis posla.

Zato sam pristupio gradjenju odnosa sa njima, prijateljskom odnosu, ali kojim je jasno definisano šta je njihova uloga, a šta moja.

Išao sam logikom „Uradićeš to zato što te JA (VLADA) pitam.“, medjutim, ovaj pristup je zahtevao da im pokažem koliko sam vredan i koliko radim. Da bih im to pokazao, svakim danom sam bio barem pola sata pre njih tu i uvek sam izlazio poslednji. First In, Last Out.

Ovakav pristup, je urodio plodom, barem sa jednim delom tima. Prvi put kada sam naišao na nepoštovanje autoriteta od strane odredjenih članova tima, veoma jasno sam im stavio do znanja da ne želim da uvlačim hijerarhiju u igru, ali da ukoliko budem morao, učiniću to.
Ovo je dalo privremene rezultate.

Ipak, sa istim članovima tima ću voditi „bitku“ tokom sledeća 2 i po meseca, posle čega će konačno prihvatiti da će biti kako ja želim. U nekoliko navrata je moj menadžer morao da interveniše i da pojasni odredjenim članovima kako stvari funkcionišu. Ni dan-danas mi nije jasno zašto moram da teram ljude da rade svoj posao, ali mislim da je ovo opet odlika Meksikanaca i verujem Srba, koje za razliku od Amerikanaca, moram da teram da rade svoj posao. (Princip – „Ne možes ti mene da platiš toliko malo koliko ja mogu malo da radim.“)

Treći i poslednji put kada sam naišao na nepoštovanje autoriteta, jedan od članova tima se izvukao na čistu „tehnikaliju“, zbog koje sam ostao pola sata duže na poslu nego što je trebalo – 13og dana rada bez prestanka po 12 sati ili više.
Posle ovog ispada, sutrašnjeg dana sam se oglušio o „savet“ svog pretpostavljenog i njegovo insistiranje da „imamo neke od najboljih konobara u hotelu“, odlučio sam da preziciram zaduženja – stavku po stavku, svakog od njih. Uključujući i koliko čaša i kojeg tipa (crveno ili belo vino, čaše za vodu) mora da se nalazi u svakoj od servisnih stanica. Jasno sam im objasnio i zašto sam odlučio ovo da uvedem kao pravilo – usled nepoštovanja „nepisanog“ dogovora, o koji su se oglušili, sastavili smo pisana zaduženja. Prve večeri, pregledao sam servisne stanice i video da jedna od njih, ima 35 čaša za belo vino, i 15 čaša za crveno, umesto ukupno 50 čaša za crveno. Sve ostalo je bilo završeno. Samo sam im pokazao zaduženja i zamolio ih da nameste sve kako treba. Isti član tim zbog kojeg sam i uveo ova pravila, je rekao da „Nije bitno, jer ćemo ionako sve to sutra iskoristiti da postavimo restoran.“, odgovorio sam da to „Nije bilo pitanje, već su vam to zaduženja, na papiru, gospodo, požurite, da bih mogao da vas pustim kući.“

Uz negodovanje, zamenili su tih 35 čaša. Od tada je prošlo nešto više od 2 nedelje i od tada, svaki put se nalazi tačno 50 čaša za crveno vino i 50 čaša za vodu u toj servisnoj stanici.

Ali ja i dalje dolazim pre njih i izlazim posle njih…

Ostavite odgovor

