fajlovi

Kandidati za posao i njihov tretman

Prelistavajući naslove na LinkedIn-u danas, naleteo sam na jedan članak u kojem sam se pronašao.

Naime, verujem da ste svi do sada aplicirali na neko radno mesto, da li u vidu prakse, nekog sezonskog ili možda volonterskog posla. Isto tako, verujem, da su vas odbili. Ukoliko nisu, trebalo bi da vas odbiju, barem jednom, zbog vašeg iskustva.

U ekonomskoj situaciji, da ne kažem krizi, pošto mi za drugačije stanje – ne znamo, ljudi koji su zaduženi za prijem CV-eva doživljavaju jednu posebnu vrstu zamora. Prosto, istrošili su se usred velikog broja ljudi koji apliciraju za istu poziciju.

Pozicija koja je ranije dobijala 30 prijava, sada dobije i preko stotinu. Napraviću ovde malo digresiju, jer ukoliko je neko od vas radio u ugostiteljskom objektu duže vreme, iskusio je tip zamora o kojem pričam. Zamor kada vam gosti postanu smetnja i rad sa njima napor, meni se dogodilo par puta kada radim duže vreme bez prestanka, baš to i kad osetim taj zamor, napravim pauzu.

Oni doživljavaju nešto slično, ali nemaju taj „luksuz“ da naprave pauzu, jer imaju odredjeni vremenski period u kojem tu poziciju moraju popuniti.

Samim tim, osobe koje šalju CV-eve, polako doživljavaju dehumanizaciju i postaju samo brojevi i komadi papira ili file-ovi. Ovo može biti pogubno, jer slično nezadovoljnim ili ljutim gostima, ove osobe imaju prijatelje i njihovo loše iskustvo će čuti nekoliko bliskih osoba. Koje imaju još nekoliko bliskih osoba…

„Dobra vest se daleko čuje, loša još dalje!“ u ovom primeru, kao i u restoranskom poslu, poprima svoj pravi oblik. „Ma pusti ih, prijavio sam se tamo za posao, ništa nisu ni odgovorili. Ko zna kakvi su kad neće ni da odgovore.“ – najčešči primer.

Na nedavno održanom skupu u Njujorku, predavači iz svetskih HR agencija, su održali nekoliko predavanja na ovu temu i ovo su njihova zapažanja kao i svojevrsna pravila:

1. Know My Value – Znaj koliko vredi moje iskustvo

Iskustvo kandidata koji je dobio posao je merljivo i treba ga imati u vidu. Isto važi i za osobe koje možda nisu dobile posao, a na to se odnosi pravilo broj dva.

Ovde treba da merimo „turn-over rate“, odnosno koliko brzo se menja broj zaposlenih, a hotelijerstvo je poznato po velikom obrtu istih, naročito početnih pozicija (entry level positions).

2. Hear Me Now – Saslušaj moje iskustvo

Poslodavci bi trebalo da pitaju kandidate koji apliciraju za posao, da na kraju popune upitnik. U jednom od primera, naveli su kompaniju koja garantuje da će osobe koje apliciraju dobiti odgovor u roku od 20 dana.

Posle 20 dana, kompanija šalje e-mail kandidatu, u kojem ih pita da li su dobili odgovor, makar i bio negativan.

Opet ću napraviti jednu digresiju: Ne znam da li ste ikada bili u prilici da pošaljete CV i da čekate, a odgovor nikako, ili uopšte, ne stigne. Ja jesam i moram da priznam da je čekanje jedno veoma frustrirajuće iskustvo. Još je gore ukoliko taj odgovor uopšte ne stigne.

Prošle godine sam bio u prilici da pošaljem CV na pet-šest, različitih adresa, samo od jedne sam dobio odgovor, koji, iako negativan, je bio veoma prijatan. Odjednom, nisam bio „još jedan“ CV za njih.

Ok, rekli su mi da trenutno ne uzimaju internacionalne studente i zahvalili su mi se na interesovanju. Taj odgovor mi je omogućio da tražim dalje i da uopšte ni ne pokušavam na toj lokaciji sa tim lancem. Olakšali su mi posao i bio sam im zahvalan, iako su me odbili.

3. Walk in My Shoes – Iskusi isto što i ja

Ljudi koji postavljaju oglase za posao, često nemaju uopšte uvid u to kako izgleda sam proces apliciranja.

Samo 53% zaposlenih u HR-u, na rukovodećim pozicijama, su poslali CV svojoj kompaniji, kao test.
Ovde je reč o nekim od najboljih svetskih HR kompanija, kao i najvećim hotelskim lancima i opet je samo polovina upoznata sa tim na šta liči NJIHOV proces apliciranja za posao.

4. Answer Truthfully – Predočite tačne podatke

Opet ću ovde krenuti sa svojim iskustvom: Kolega me je preporučio za jedan objekat, upitao sam ga da li može da mi da neki podatak više, na šta me je on uputio na osobu zaduženu za osoblje. Ta osoba mi je preko telefona odgovorila sa „U zavisnosti od iskustva, zavisi i zarada.“ i to je bilo to.

Sa jedne strane, to je u redu, ali sa druge, to mi već govori da imaju odredjene granice preko kojih zbog mog iskustva ili nedostatka istog, najverovatnije neću moći da predjem. Kada sam konačno došao na razgovor, saznao sam da nema veze sa iskustvom, već da je fiksna tarifa u pitanju, jer bih radio preko omladinske zadruge – u startu su me slagali i izgubili dobar deo kredibiliteta. Pravilo pet govori više o tome.

Nasuprot tome, kompanija kao što je Wells Fargo, na svom website-u poseduje minimalne i srednje plate na godišnjem nivou u zavisnosti od pozicije i iskustva.

Ukoliko gledamo dalje, kompanija TiVo, poseduje grafikon koji pokazuje na koji način kandidati najčešće dobijaju posao – u skoro polovini slučajeva, to je po preporuci nekog od zaposlenih u kompaniji. Ovo je fenomenalan potez, jer osoba koja STVARNO želi da dobije posao, zna da treba da nadje osobu koja radi u kompaniji i da dobije njihovu preporuku.

Siguran sam da ste čuli za mesta u Beogradu gde možete da počnete sa radom samo ukoliko „nekoga znate“, u ovoj kompaniji je princip sličan, osim što su oni to i objavili.

5. Deliver What you Promise – ispunite ono što obećate

Ukoliko kažete kandidatima da ćete ih kontaktirati za 20 dana, uradite to.

Ukoliko im kažete da plata zavisi od iskustva, nemojte promeniti priču i reći da je ipak plata fiksna.

Ukoliko kažete da proces apliciranja jednostavan i da traje „samo“ dva minuta, potrudite se da stvarno i traje dva minut, a ne 20.

Ukratko, nemojte obećavati ono što ne možete da ispunite, osim poslovnog, to bi trebalo da se odnosi i na privatni život.

Ostavite odgovor

