taleb_rifai

Trendovi u turizmu po UNWTO

Dr Taleb Rifai, generalni sekretar Svetske turističke organizacije (World Tourism Organization – UNWTO) je danas, 23. februara, održao predavanje na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, koji obeležava 75 godina rada i 45 godina izučavanja turizma. Predavanje se bavilo trendovima i predvidjanjima u turizmu u sledećih nekoliko godina, ali i planom koji obuhvata raspon od 2010-2030. godine.

Žarko Životić (prvi s desna) i Zina Vukin (u sredini), autori FHL bloga, sa asistentom sa Poslovnog fakulteta u Valjevu Filipom Đokovićem (levo) i koleginicom s Fakulteta za turistički i hotelijerski menadžment Univerziteta Singidunum Irenom Dedijer (gore levo) na predavanju dr Rifaia

Spisak tema koje je njegovo predavanja pokrilo, činjenice, ali i zaključci koji se mogu izvući su sledeći:

1. Projektovani rast i predviđanja u vezi turizma

  • U 2011. godini promet u turizmu je porastao za 4,4% u odnosu na 2010. godinu i nastaviće da raste i u 2012. godini, projektovani rast je izmedju 3,5 i 4%.
  • Rast se očekuje do 2014. godine.

2. Svetska ekonomska kriza

  • Kriza u Evropi može predstavljati problem, jer je nezaposlenost najveća u poslednjih nekoliko decenija i po procenama, problem nezaposlenosti neće biti rešen pre 2015. godine.
  • Usled krize, veliki broj turističkih organizacija ima smanjeni budžet, što će se negativno odraziti na broj marketinških kampanja.

3. Uspon zemalja BRICS (Brazil, Rusija, Indija, Kina, Južnoafrička Republika)

  • Kina je trenutno treća po redu receptivna i emitivna regija, a do 2016. godine će preuzeti primat.
  • Zemlje BRICS polako preuzimaju primat i postaće vodeće receptivne, ali i emitivne regije.

4. Okolina

  • Turizam, kao grana privrede, učestvuje u ukupnoj emisiji CO2 sa 5% na godišnjem nivou, sve je veći akcenat na smanjenje emisije CO2. Drugim rečima, „Green“ ili „Eco“ hoteli, su budućnost.
  • Sve je veći akcenat stavljen na potpunu eliminaciju karbonskog otiska (engl. carbon footprint) hotela, težnja je da do 2050. godine turizam učestvuje sa 0% u ukupnoj emisiji CO2.

5. Tehnologija

  • Sve veći razvoj tehnologije ima uticaj na sve sfere turizma, primer za to su rezervacija i aranžmana koje svaki treći putnik pravi samostalno putem interneta.
  • Sve veća pažnja se poklanja socijalnim medijima, koji polako, ali nesumnjivo postaju sastavna komponenta marketinga.

6. Demografske promene

  • Ove promene obuhvataju stvaranje novih tržišnih segmenata, kao što su putnici ispod 18. godina koji postaju sve zastupljenija tržišna kategorija.
  • Svaki treći putnik – od 950 miliona putnika koji na godišnjem nivou predju internacionalne granice – ima ispod 27. godina, što predstavlja oko 315 miliona ljudi i postoje projekcije da će se ovaj trend nastaviti.

7. Putnici postaju informisaniji, zahtevniji i traže doživljaje

  • Tip prosečnog potrošača se polako menja i oni postaju sve informisaniji, probirljiviji i sve više teže doživljajima.
  • Upitan da li Soulfood Serbia video odgovora na potrebe ovih novih  potrošača, dr Rifai, je odgovorio potvrdno i rekao da Srbija treba da razvija 3 segmenta svoje turističke ponude:
  1. Urbanu sredinu, pre svega na Beograd i Novi Sad, ističući da možemo da ponudimo veliki broj slojeva i nivoa u svakom od tih gradova, priča vezanih za spomenike, kao i bogat noćni život.
  2. „pravu“ Srbiju“ ili „real“ Serbia, odnosno ruralni turizam, vinske ture i ostale vidove gde se turisti mogu upoznati sa našim „životom“ i duhom Srbije, drugim rečima, ponuditi im doživljaj.
  3. istorijsku Srbiju, prvenstveno rimsku zaostavštinu poput Trajanove table (Tabula Traiana), Gamzigrada (Felix Romuliana), ali i manastire.

Ovom veoma edukativnom predavanja prisustvovali svi autori bloga: Vlada Stojanov, Zina Vukin, Žarko Zivotić, Jovana Ilić i Staša Đumić.

Autor: Vlada Stojanov
View Zina  Vukin's profile on LinkedIn

7 thoughts on “Trendovi u turizmu po UNWTO

  1. Vlado, odličan članak. Baš mi je bilo krivo što nisam uhvatila više beleški, ali ti si zapisao skoro sve.

    Treba dodati još da je g. Rifai istakao koliko Novak Đoković i njegovi uspesi pozitivno utiču na imidž Srbije i da je pre predavanja potpisan Ugovor o licenci za korišćenje publikacije koja predstavlja svojevrsno uputstvo za rešavanje kriznih situacija u turizmu, između UNSTO i MERR, s tim da sam ja razumela da se radi o uputstvu za kriznu komunikaciju.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s