kitchen2

F&BWin&Win ili Lose&Lose?

Nakon zaista prelepih kulinarskih poslastica koje sam imao prilike da degustiram tokom odlazećih praznika dobio sam inspiraciju da pokrenem jednu temu koja izaziva burne reakcije gotovo svakog hotelijera širom sveta a to je, koliko i da li uopšte treba ozbiljnije ulagati u F&B odeljenje?

Najpre, osvrnuću se nakratko na nešto što pretpostavljam da svi studenti hotelijerstva znaju. Normalan raspored ,,snaga“ u prihodu jednog hotela je  60% od sektora soba, 30% od F&B i 10% od ostalih odeljenja.

I sada, postavlja se pitanje, da li je onda F&B – Win&Win ili Lose&Lose? Da li je 30% dovoljno da se pokriju svi troškovi ovog odeljenja, naročito kada uzmemo u obzir da su trebovanja ovog odeljenja (naročito u hotelima visoke klase) izuzetno finansijski izdašna jer je neophodno koristiti isključivo namirnice najboljeg kvaliteta.

Kada smo sami boravili u nekom hotelu (bilo on niže ili više klase) bili smo svedoci svojevrsnog marketinga da bez obzira što nam nije uračunat u cenu, posetimo hotelski restoran da bi smo ručali ili večerali. Naravno, zašto bismo mi to radili kada za mnogo manju količinu novca možemo iskusiti lokalne specijalitete u lokalnim restoranima i pri tom uživati u ambijentu jednog takvog ugostiteljskog objekta?

Ali opet, mi smo turisti. A znamo i sami ko uglavnom posećuje naše hotele – poslovni ljudi. Za njih možda i nije toliko bitno gde će jesti sve dokle god je sigurno i pouzdano. Još ako imaju pokriće kompanije u skoro neograničenim količinama, toliko dilema manja. I sem ako im to nije organizovano, zašto bi se poslovan čovek odlučio da ruča ili večerava bilo gde nego u komforu njegvog okruženja.

Delimičnu potvrdu ove priče nedavno sam imao prilike da čujem i od Bojana Ilića, generalnog direktora hotela Square Nine koji je izjavio da ,,… kada zatvorimo hotelski restoran naša redovna klijentela dolazi u nezgodnu situaciju ali mi onda gledamo da izbegnemo takve okolnosti i za to uzimamo izdašnu sumu novca…“ Ova konstatacija praktično potvrđuje činjenicu da ima stalnih posetiaca hotelskog restorana mada je i pored toga gospodin Ilić konstatovao da sektor F&B ne generiše prihode.

Posle svega možemo zaključiti da iako generiše Lose&Lose sektor F&B mora poslovati i izvan okvira ,,uključeno u cenu sobe“ zarad opšteg zadovoljstva gosta, ukoliko on ipak odluči da se hrani u hotelskom restoranu.

Autor: Žarko Životić

5 thoughts on “F&BWin&Win ili Lose&Lose?

    1. Svaka čast, kolega! Mene sve vreme nešto muči kod tog naslova, ali sam mislila da je u pitanju dilema da li velika slova ili mala. Sad znam šta je bilo u pitanju!

  1. Pa dragi kolega, ja bih umesto termina „normalan“ raspored prihoda upotrebila uobičajen, a onda bih da me neko stavi na čelo nekog hotela il’ bar odeljenja marketinga i prodaje gledala kako da postignem neuobičajeno visok nivo prihoda F&B odeljenja. Ne usuđujem se da kažem da bih mogla da napunim restoran nekog većeg hotela, ali zato manjeg pa možda i da. Kad sam prošle godine vršila terensko istraživanje naišla sam na hotel gde je inicijativa menadžmenta da se fokusiraju na kreiranje ponude koja bi izašla u susret karakterističnim zahtevima gostiju iz Beneluksa naišla na podršku kompletnog osoblja, što je preko zadovoljnih klijenata dovelo da stalne saradnje sa ambasadama tih zemalja. Originalno, nema šta!

    Dve ideje koje nudim našim hotelijerima koji vode manje objekte su halal hrana ili kineska kuhinja. Ne kažem da je ovo nešto što bi hoteli redom trebalo da počnu da uvode, ali mislim da bi pioniri uz dobar marketing odlično prošli na tržištu.

    Da pojasnim prvo halal… u pitanju je hrana i prehrana propisana u Kuranu i sunnetu. Na osnovu ove tradicije razvijen je i Halal standard – HSS-2009 koji, koliko znam, ne ispunjava ni jedan restoran niti hotel u Srbiji. Oštriji je i od jevrejske tradicije košer hrane i prehrane, ISO i HACCP standarda, samim tim garantuje izuzetno visok nivo higijenske i bakterijske ispravnosti namirnica u sastavu krajnjeg proizvoda, čime bi mogao da privuče ne samo pripadnike islama, već i potrošače zdrave hrane uopšte. Ulaganja bi se u ovom slučaju odnosila prvenstveno na adekvatnu obuku kuhinjskog osoblja, a mogla bi da se isplate na primer kroz otvaranje škole za pripremanje hrane po Halal standardu, gde bi se pri hotelu našim mladim gastronomima nudilo praktično školovanje uz opciju da dalje usavršavanje nastave radeći u recimo hotelima Jumeirah grupe.

    Što se kineske kuhinje tiče… Kina i Indija će se u godinama koje dolaze izdvojiti kao izuzetno važna emitivna tržišta ne samo u Aziji, nego i u svetu. Velika razlika između njih je što je u Indiji od osamnaestog veka do danas engleski jezik jedan od zvaničnih jezika, pa su zbog odličnog poznavanja ovog jezika kao turisti Indusi vrlo nezavisni i vole individualna putovanja, dok Kinezi, s druge strane, znatno slabije poznaju engleski jezik pa najčešće putuju u okviru organizovanih tura sa vodičima. Već sam na VIII forumu hotelskih menadžera istakla da verujem da bi prvi web site hotela u Srbiji sa verzijom na kineskom jeziku bio pun pogodak, a zamislite tek hotel sa prezentacijom ponude na kineskom, sa kineskom kuhinjom i recepcionerom i konobarom koji govore kineski! Pa sve Kineze bi privukao. Ovo posebno ističem znajući da su promotivne aktivnosti Turističke organizacije Srbije poslednjih godina bile usmerene na kinesko i japansko tržište, a zna se da zbog tragičnih dešavanja s početka protekle godine od japanskih turista nećemo imati mnogo vajde.

  2. Mozda F&B odeljenje ne donosi profit direktno, odnosno prihodi su manji ili jednaki rashodima, ali ono u velikoj meri utice da potencijalni gost izabere bas taj hotel. Sto se tice poslovnih gostiju, jako F&B odeljenje je must have! Poslovni gosti se kratko zadrzavaju u gradu i nemaju vremena da se setaju po gradu i traze restorane. Oni traze jela koja su rasprostranjena sirom Evrope i sveta, a redje nesvakidasnje specijalitete. Na Novom Beogradu imamo primer dva hotela koja imaju vrlo slicnu ponudu, a to su Hajat i Kontinental. Lokacija je ista, kanali prodaje su isti, cenovnici su manje ili vise isti. Dakle, dobar F&B je ovde dodatan tas na vagi, zbog kojeg ce se gost odluciti za taj konkretan hotel.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s