Nikola Avram: Kopaonik više nije skupa destinacija sa lošom uslugom

Za godinu i po dana koliko je na čelu MK Mountain Resorta, Nikola Avram je primenio dve osnovne zakonitosti kojima se privlače gosti: poboljšao je uslugu i spustio cene u najvećem skijalištu na Balkanu, na Kopaoniku. Rezultat: broj gostiju veći gotovo za trećinu, isto toliko povećani i prihodi, smanjeni rashodi, Crnogorci, posle Srba, drugi gosti po brojnosti na Kopaoniku, Rusi treći a pristizali su čarterima iz Moskve do Niša, stigli Rumuni i Slovenci. I to za početak, jer u nastavku, treba da stignu i sportske ekipe iz Kine, u pripremi je jedinstveni trening centar za preko 30 zemalja sa Bliskog istoka a u dalju rekonstrukciju Konaka i Granda samo ove godine biće uloženo do 2,5 miliona EUR.

Ko su bili najbrojniji gosti? Da li ste nekim gostima „promenili maršrutu“ pa su umesto u inostranstvo došli na Kopaonik?

– Pored domaćeg tržišta, koje je najvažnije za MK Mountain Resort, uložili smo dosta truda da ove zime na Kopaonik ponovo dođu ruski turisti. Naša vizija se ostvarila, tako da su Rusi u samo jednoj sezoni postali treći najbrojniji turisti u našim objektima. Takođe, sa partnerom iz Belorusije su dogovoreni čarter letovi iz Moskve za Niš, tokom cele zimske sezone. Naša misija o kojoj smo govorili prošle godine, o osvajanju istočnog tržišta, za prvu godinu više je nego zadovoljavajuća. U saradnji sa Ukrajinskom privrednom komorom, trenutno tragamo za ozbiljnim turoperaterima sa kojima ćemo ugovoriti poslove za narednu zimsku sezonu, čime ćemo još više utemeljiti naše prisustvo na tom tržištu. Takođe, ponosni smo da smo u velikom broju vratili goste iz Crne Gore, koji su trenutno drugi najbrojniji gosti MK Mountain Resorta. Na tom tržištu, naši hoteli su se za samo jednu sezonu pozicionirali kao prvi izbor Crnogoraca za skijanje. Pored toga, evidentiran je veliki porast interesovanja gostiju iz Republike Srpske.

Da li su stigli gosti iz očekivanih stranih zemalja ili je bilo i iznenađenja?

– Kao najveće iznenađenje izdvojio bih osetno veći odziv turista iz Slovenije, kao i Rumunije, iz okoline Temišvara. Posle ove prve sezone, iskustva nam govore da moramo marketinške aktivnosti intenzivirati na tržište Republike Srpske, u kome vidimo naš veliki potencijal. Tržište Rumunije vidimo kao drugi najveći potencijal za poboljšanje našeg poslovanja i zbog toga je naša marketing strategija za sledeću godinu jednim delom upravo orijentisana na ta dva tržišta. Na srpskom i crnogorskom tržištu svakako želimo da zadržimo primat i povećamo interesovanje gostiju koliko je moguće, tako da ćemo i na njima još više ulagati u marketinške aktivnosti za sledeću godinu. Nasuprot tome, naša očekivanja u pogledu hrvatskog i grčkog tržišta nisu ostvarena ove godine.Koliko je značajno, sa finansijske strane, održavanje velikih skupova, na primer Biznis foruma, za turistički kompleks na Kopaoniku?

MK Mountain Resort raspolaže najvećim kongresnim kapacitetom na Kopaoniku i jednim od većih u Srbiji. O značaju tog segmenta naše ponude dovoljno govori činjenica da je 90 odsto ostvarenih noćenja u aprilu ove godine realizovano upravo od biznis skupova i oni suštinski predstavljaju naš najveći potencijal. Samo u aprilu je ostvareno 4.500 noćenja, sa ogromnim postotkom od 90 odsto koji se direktno odnosi na taj segment, dok je u istom periodu prošle godine ostvareno svega 825 noćenja. Odlične mogućnosti za organizaciju velikih poslovnih skupova, omogućavaju nam produžetak sezone, naročito u prolećnim i jesenjim mesecima. Gledano sa finansijske strane, od izuzetnog je značaja da naši objekti rade tokom cele godine i zbog toga intenzivno radimo na pozicioniranju same destinacije Kopaonik kao moderne kongresne destinacije, kako u Srbiji tako i u regionu.

Koji su skupovi najmasovniji i najisplativiji za MK Mountain Resort?

– Svakako se radi o velikim poslovnim skupovima. Pre svega, to su Kopaonička škola privrednog prava, pomenuti Biznis forum, zatim skupovi kompanija farmaceutske i kozmetičke industrije, naftne i automobilske industrije, susreti lekara, seminari banaka i osiguravajućih kuća, međunarodni studentski skupovi i seminari eminentnih domaćih i inostranih kompanija, kao i mnogih nevladinih organizacija. Pored toga, za nas su atraktivni sportski susreti i pripreme sportskih ekipa, uzimajući u obzir visokokvalitetne sportske sadržaje kojima raspolaže MK Mountain Resort.

I studentski skupovi su značajan izvor prihoda?

– U MK Mountain Resortu se takođe organizuju brojni međunarodni studentski skupovi, takozvane “ijade”. U maju smo domaćini Susreta studenata građevinskih i elektrotehničkih fakulteta sa područja celog Balkana. Nakon pet godina, domaća destinacija Kopaonik je u izuzetno oštroj konkurenciji izabran kao najbolji za organizaciju ovih skupova. Dakle, naša najveća korporativna prednost u odnosu na konkurente u regionu je činjenica da imamo tri različita proizvoda i da najlakše i najbrže možemo izaći u susret potrebama najrazličitijih klijenata, od velikih kompanija do studentskih organizacija. Najveći izazov hotelijera je da jednom velikom klijentu sa različitim potrebama izađe u susret sa kompleksnom ponudom koja bi zadovoljila sve njegove zahteve, a ujedno ostala u okvirima planiranog budžeta za organizaciju skupa.

Šta ste novo naučili, odnosno čime ste obogatili svoje već veliko profesionalno iskustvo, dosadašnjim angažovanjem na Kopaoniku?

– Svako novo iskustvo donosi brojne izazove, ali i profesionalno usavršavanje. Konkretno, MK Mountain Resort predstavlja moje prvo iskustvo u nekom planinskom turističkom centru. Ako se tome doda činjenica da se radi o najpoznatijem ski centu u regionu, izazov je zaista bio veliki. Na Kopaoniku sam se prvi put susreo sa kompleksnim problemom same destinacije, što prevazilazi okvire klasičnog hotelskog poslovanja. Pored podizanja nivoa i kvaliteta usluga u samom resortu, kompanija MK Mountain Resort ima za cilj vraćanje starog sjaja zimskom ali i letnjem planinskom turističkom centru, a taj posao iziskuje mnogo energije i iniciranje zajedničkog delovanja lokalne zajednice i ostalih ugostitelja na Kopaoniku. Sve su to iskustva koja će meni lično u profesionalnom usavršavanju značiti mnogo.

Prirodno, upućeni ste i na saradnju sa celom „MK Group„?

– Do sada je moje iskustvo bilo vezano za velike hotelske kompanije, kojima je core business logično hotel, dok MK Group ima više od 30 kompanija sa različitim portfoliom delovanja. Definitivno, taj korporativni spoj različitih delatnosti je u početku za mene bio glavni kamen spoticanja razvoja hotelskog biznisa unutar kompanije, dok sada, posle samo godinu dana, prepoznajem to kao jednu od najvećih prednosti za razvoj poslovanja i nepresušni izvor know-how. Zahvaljujući iskustvu kolega iz naših šećerana, danas ostvarujemo uštede od 12 odsto na potrošnji mazuta, što mi hotelijeri nikada ne bismo ni pomislili da je moguće ostvariti na takav način, uz veoma male investicije.

Koje investicije planirate da realizujete tokom ove godine? Šta ćete inovirati ovog leta kako biste imali još bolju ponudu za sledeću zimsku sezonu?

– Ove godine ćemo završiti planirane rekonstrukcije na jednom delu apartmanskog kompleksa Konaci, kao i jedan deo radova u hotelu „Grand“. To se konkretno odnosi na određeni broj smeštajnih jedinica, čime ćemo sigurno izaći u susret potrebama naših gostiju i učiniti našu ponudu konkurentnijom i kvalitetnijom. Vrednost predviđene investicije za ovu godinu je između dva i 2,5 miliona EUR.

Koliko se uspešno realizuje ideja da Kopaonik turistički živi tokom cele godine a ne samo u vreme sezone skijanja?

MK Mountain Resort na tome intenzivno radi. Ovog leta naši gosti mogu iskusiti paraglajding, provesti dan na uzbudljivoj off road vožnji džipovima ili probati vožnju mountin bikeom niz padine Kopaonika. U ponudi je i rafting na Ibru, sportsko streličarstvo, kao i pešačke ture i izleti do atraktivnih lokacija. Za decu uzrasta 10 do 14 godina, organizovan je letnji kamp engleskog jezika, a za najmlađe u ponudi je škola tenisa i košarke tokom leta. Sve aktivnosti sadržane su u atraktivnim letnjim paketima sa smeštajem u nekom od hotela MK Mountain Resorta. Pored brojnih problema sa kojima se susreće letnja ponuda na Kopaoniku, očekujemo značajne pomake na tom polju.

Šta sada mislite o Srbiji i srpskom turizmu, pošto prvi put radite u Srbiji u hotelijerstvu?

– I nakon godinu dana, smatram da je najveći problem srpskog turizma nejedinstvo celog turističkog sektora iako se vide određeni pomaci, pre svega u saradnji između hotelijera i donekle Turističke organizacije Srbije. Ipak, i dalje je evidentan nedostatak kvalitetnog domaćeg stručnog kadra, iako je potencijal mnogo veći nego što sam u početku mislio. Siguran sam da će posle nekoliko godina kvalitetnog rada doći nove generacije mladih srpskih stručnjaka u turističkom i hotelijerskom biznisu. Neophodno je intenzivno uključenje države u sve segmente razvoja domaćeg turizma i ozbiljna nacionalna promotivna kampanja, u cilju podizanja Srbije kao konkurentne turističke destinacije. Takođe, smatram da je od krucijalne važnosti da država zadrži sadašnju PDV stopu od osam odsto na usluge smeštaja, a ne da je poveća na 18 odsto. To bi sigurno vratilo hotelski biznis na nivo od pre nekoliko godina i zaustavilo bi dalja ulaganja kako u same hotele, tako i u usavršavanje stručnog kadra.

Kako Vam sada izgleda razlika između „letnjeg“ i „zimskog“ turizma?

– Iskustvo od godinu dana, samo je još više učvrstilo moj stav da su zimski i letnji turizam u 95 odsto slični, a jedino ih razlikuju sama okolina i vremenski uslovi. To ne utiče direktno na samu hotelsku uslugu, koja mora biti besprekorna bez obzira na to gde se odvija.

Koliko je Vaš poslodavac – vlasnik Miodrag Kostić – zadovoljan Vašim angažovanjem i da li Vam je nešto rekao – primedbe ili pohvale?

– Iako je to pitanje za njega lično i verujem da ćete i sa gospodinom Kostićem uskoro imati intervju, ja ću izneti podatke o ostvarenim rezultatima u sezoni 2010/2011, u odnosu na prethodnu sezonu 2009/2010, koji će biti dovoljni Vama i Vašim čitaocima da sami prosudite o tome: neto prihod je veći za 36 odsto, rashodi su umanjeni za tri procenta, posećenost je uvećana za 32 odsto, opšti nivo kvaliteta usluga je poboljšan na zadovoljstvo naših gostiju, a najznačajniji rezultat tog rada je izmena dugogodišnjeg negativnog trenda Kopaonika kao skupe destinacije sa lošom uslugom, u destinaciju umerenih cena i kvalitetne usluge. Naši hoteli su ove sezone predstavljali pravi odnos kvaliteta i cene, ako ih uporedimo sa glavnim konkurentima u regionu – naglašava Nikola Avram.

Izvor: Nira Press

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s